Fundacja Arton
  • robakowski_2015_arton439.jpg
  • robakowski_2015_arton440.jpg
  • robakowski_2015_arton441.jpg
  • robakowski_2015_arton442.jpg
  • robakowski_2015_arton443.jpg
  • robakowski_2015_arton444.jpg
  • robakowski_2015_arton445.jpg
  • robakowski_2015_arton446.jpg
  • robakowski_2015_arton447.jpg
  • robakowski_2015_arton448.jpg
  • robakowski_2015_arton449.jpg
  • robakowski_2015_arton450.jpg

Ćwiczenie na dwie ręce

rok powstania:

1976

technika:

negatyw czarno-biały

wymiary:

średni format

numer inw.:

robakowski_2015_arton439-450

licencja:

Józef Robakowski

autor dokumentacji: Zbigniew Warpechowski

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

słowa kluczowe:

Józef Robakowski ćwiczenia na dwie ręce Robakowski Warpechowski

Jedną z najważniejszych propozycji artystycznych Józefa Robakowskiego w latach 70. były Zapisy biologiczno-mechaniczne, które opierały się na analizie relacji między mediami a operatorem, między tym co maszynowe (kamera), a tym co biologiczne (człowiek). W Ćwiczeniu na dwie ręce, artysta użył dwóch kamer. Nie posługiwał się nią w tradycyjny sposób, trzymając kamerę przy oku, ale każdą z dwóch kamer trzymał w dłoniach i wymachiwał rejestrującymi kamerami. Artysta dążył do tego, aby realizacja nie była podporządkowana jego, jako operatora, nawykom Posiłkując się kreacyjnością maszyny, starał się wyjść poza antropocentryczne ograniczenia tradycyjnie pojmowanego podmiotu twórczego. 

za: Ł. Ronduda, Sztuka polska lat 70. Awangarda., Warszawa 2009.